Idézet


2017. január 12., csütörtök

Hová tűntem + 2015-ös évösszefoglaló II. - Könyves kiadás

Az új évben többek között az az új elhatározás is dobogtatja a szívemet, hogy felélesztem gyakorlatilag halott állapotából a blogomat.

De hová is tűntem a virtuális térből 2016-ban? Gondolkodva azon, hogy miért is nem volt kapacitásom a blogra, rá kellett jönnöm, hogy a válasz az egyszerű kérdés mögött elég összetett. Legnagyobb részben mondjuk az fedi le, hogy még 2015 végén egy másik kutatócsoportba kerültem, ahol jóval többet dolgozom, mint az előző helyen. Mellette még ott van az egyetem is, illetve a különböző szabadidős tevékenységek terén egyre inkább érzem, hogy túlvállaltam magam, szóval az otthon töltött szabadidőm az év jelentős részében szinte 0-ra zsugorodott (értsd: volt olyan időszak, hogy hetekig csak aludni vagy tanulni jártam haza). Emellé társultak még bizonyos személyes nehézségek is, amik nem segítettek, hogy kibogozzam az életemet, meg valami embernek jobban való időbeosztást alakítsak ki.

Mondjuk az a csoda, hogy ezt a káoszt az olvasási szokásaim szinte alig sínylették meg. Jelentem: azért a könyvekre még mindig jut időm. Viszont utólag észrevettem, hogy milyen kevés igazán meghatározó olvasmányélményem volt a 2016-os évben, és amikor végre olvastam egy olyan könyvet, amitől feszített a vágy, hogy beszéljek róla, rá kellett ébrednem, hogy a visszatérésemet valószínűleg ez is késleltette. A legtöbb könyv, amit tavaly olvastam, teljesen középszerű volt, se nagyon jó, se nagyon rossz, vagyis pont olyan, amiről az embernek az égvilágon semmi kedve írni, még egy molyos értékelést is alig köhög ki magából, nem hogy egy értelmes blogbejegyzést.

De most, hogy ezen az egész mizérián (remélhetőleg) túllendülök, először egy régi tartozásomat törlesztem. Ez a bejegyzés gyakorlatilag tavaly február óta pihen a gépemen szinte érintetlenül, csak arra várt, hogy még pár statisztikát befejezzek benne(… nem fogom, nyilván). Változatlan formában rakom most fel, még képeket se rakok bele, mert gyors sikerélményre vágyom. :D

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

2015-ben a reményteljes kezdést több kisebb olvasásszegény időszak (feburár-március, illetve június) és egy hosszadalmas olvasói válság (augusztus vége-december) követett, így összességében nem sikerült felülmúlnom a 2014-es teljesítményt, csak 54 könyvet olvastam el, ezek között összesen 1 képregény, 1 verseskötet, néhány kisregény és meseregény található. Összesen ez 16 734 oldalt jelentett, ez is kicsivel kevesebb, mint tavaly. Így átlagosan hetente körülbelül egy könyvet vagy 322 oldalt olvastam el. 2015-ben gyalázatos módon 11 olvasásom maradt függőben, plusz nem sokat fejeztem be a régebbi félbemaradt olvasásaimból sem.

Beszerzési forrásaimat tekintve 14 könyv (25%) került hozzám könyvtárból, ez kicsit több, mint 2014-ben, hatot kaptam kölcsön utazókönyvként vagy barátoktól (11%) – ez viszont kicsivel kevesebb, mint volt. A könyveim nagy része még mindig saját/családi tulajdon, összesen 34 (63%) könyvhöz jutottam ilyen módon hozzá. Az olvasott könyveim közül 13 (24%) e-könyv volt, javult picit az arány 2014-hez képest. Egy darab könyvet fogadtam be hangoskönyvként, látszik, hogy hanyagoltam picit a futást. Kipróbáltam egy egészen újfajta olvasásélményt is: a közös felolvasást, az Olvasás Éjszakája keretében egy éjszaka alatt közösen olvastunk el egy könyvet. Az olvasott kötetek közül 10 (18,5%) volt angol nyelvű. A 2015-ben általam olvasott könyvek közül 25 (46%) büszkélkedhet női szerzővel, ez egy picivel több, mint 2014-ben.


A blogra 36 bejegyzés került fel 2015-ben, ezzel alulteljesítettem 2014-hez képest (meg az elvárásaimhoz képest is). A legnépszerűbb tavalyi bejegyzés a TOP 10 könyvadaptáció, amit várok 2015-ben poszt volt, az örök ranglistán a 9. helyre kúszott fel látogatottságban, ennek fejben már készül az idei változata is. :D Igen szépen feljött a 2014-es Papírvárosok könyvajánlóm is, a film miatt sokan keresték ezt a tartalmat, úgy tűnik, most már ez a 3. legnépszerűbb bejegyzésem. Nézegettem nektek egész évben hűségesen a keresőszavakat is, a legviccesebb és meglepően gyakran keresett kifejezés számomra az „Ansel Elgort lába” volt, ami ugyan már 2014-ben is hódított, de tavaly is töretlen volt a népszerűsége, mostanra már 56 kereséssel a 6. leggyakrabban keresett kifejezés a blogomon.


A blog fejlesztésében nagy előrelépés volt, hogy tavasszal új designt kapott, amit még mindig nagyon szeretek. Ígértem szerkezeti átrendezést, átláthatóbbá tételt is, ez még várat magára a sok tartalom meg a mérhetetlen lustaságom miatt.

2015-ben nem írtam recenziót, mondjuk nem is kerestem a lehetőséget, de annyira nem is hiányzik.

2016-ben újra cél a legalább 60 könyv elolvasása, a több nem-angol anyanyelvű külföldi szerző megismerése, lehetőleg olyan regényeken keresztül, amik ritkábban bemutatott kultúrákat ábrázolnak, illetve havonta egy félretett könyv befejezése, vagy amelyik hónapban ez nem jön össze, abban kiválasztok egy könyvet, amit félbehagyott olvasásnak fogok jelölni.





És akkor jöjjön a legizgalmasabb rész: a 2015-ös toplistás és díjas könyvek!

TOP 10 legjobb könyv

A tavaly bevezetett szokás szerint pár extra könyvvel:

Honorable Mentions:
Siobhan Dowd - Éles és gyors sikoly
Ez az ifjúsági regény nagyon különleges élményt nyújtott a számomra, főleg azért, mert úgy éreztem, végre találtam egy könyvet, ami úgy tudott beszélni a hitről, hogy az engem is megérintett. Nem volt szirupos, igenis megmutatta a vallásos identitás nehézségeit is, szerettem, hogy olyan sötét, komor és atmoszférikus volt, de közben valahogy mégis sikerült reménytelinek és szépnek maradnia.
Scott Westerfeld – Behemót
Nahát, ez a könyv a sorozat első részéhez hasonlóan felhőtlen szórakozást nyújtott addig, amíg olvastam, egy igazán egyedi világot mutat be, rendkívül szerethető karakterekkel, akiket nehéz elfelejteni. Ráadásul dübörög benne a feminizmus is, amit valami borzasztó szerethető egyveleget alkot a vázolt világgal. Olyan jó elmerülni ezekben a könyvekben, remélem, a harmadik is hasonló élmény lesz.
Andrzej Sapkowski: Vaják I. – Az utolsó kívánság
Tavaly meghirdetett programom volt, hogy megpróbálok visszaszokni a high fantasyre, és ez volt az egyik jól sikerült kísérletem. Szerettem mindent ebben a laza narratív keretbe ágyazott novellafüzérben, főleg a főszereplőt, Geraltot, aki első ránézésre ilyen tipikus high fantasy keménycsávó karakter, de aztán elég gyorsan kiderül, hogy nem, ennél sokkal több: egy komplex és érdekes személyiség, aki nem ész nélkül dúlja végig a szörnyeket, hanem minden helyzetben törekszik a legokosabb, mindenki számára jó kompromisszumra, ami, mit ne mondjak, nem teszi népszerűvé. Szívembe zártam a világot is, illetve tetszettek a klasszikus tündérmesék hivatkozásai, mindenképp folytatni fogom a sorozatot.
Andy Weir - A marsi
Ebben a könyvben tulajdonképpen az a legjobb, hogy olyan önazonos. Nem akar nagyot faktítani sci-fi terén, nem bombázza a gyenge lelkem szingularitással meg poszthumanizmussal, a technológia már kb. ma is létező, de a karakterek sincsenek túlsallangozva. Fantasztikus humor garantálja a kikapcsolódást, és némi Robinson-párhuzam mozgatja néha az agyat.
George Orwell - Állatfarm
Az 1984 egy nagyon súlyos könyvként maradt meg az emlékezetemben, de ez se kevésbé emlékezetes, csak be van csomagolva a társadalomkritika cuki (aztán annyira nem cuki) állatokba és humorba. Így azért könnyebben fogyasztható valamennyire, és némely része elég általános érvényű sajnos.

Lionel Shriver - Beszélnünk kell Kevinről
Ez a könyv épp csak lecsúszott az első 10-ről, tipródtam is rajta rendesen. Végül, az az igazság, azért hagytam le, mert az első harmadán annyira szenvedtem a könyvnek, hogy majdnem abbahagytam. Kisebbfajta csoda, hogy ezek után a vége eksztázis lett és összességében mégis beleszerettem a könyvbe.

Mint érezhető talán, az előző könyveket is nagyon-nagyon szerettem, nem is igazán tudok rosszat mondani róluk. Ami a TOP10-et kiemeli még hozzájuk képest is, az talán az, amennyire meg tudtam figyelni, hogy valamilyen szempontból ezeknek a köteteknek sikerült meglepnie.

10. Matthew Quick - Napos oldal
Ennek a könyvnek a Jennifer Lawrence-nek Oscart hozó film árnyékából kellett kinőnie számomra, na mondjuk volt tere, mert azért én nem voltam 100%-ig elájulva a filmtől. Viszont a regénytől igen, sokkal mélyebben és komplexebben mutatta be a főhős mentális problémáit, valamint családi viszonyait, miközben tele volt keserédes bájjal, szerethetőséggel és humorral.

9. Jojo Moyes - Mielőtt megismertelek
Ezt a könyvet szerintem kb. évekig nem voltam hajlandó elolvasni azért, mert dugig voltam előítéletekkel iránta, elkönyveltem magamban, hogy ezt biztos csak egy ilyen felszínes romantikus regényecske, aztán koppantam egy nagyot, amikor végül elkezdtem olvasni a könyvet. Mert persze van szerelmi szál, meg elég sok humor is, de ez attól még alapvetően egy elég komoly történet, ami megfelelő mélységben foglalkozik a mozgássérültek mindennapi nehézségeivel és az eutanáziával is.

8. Marie Lu - Prodigy – Született tehetség
Ez volt az a sorozatfolytatás, ami a legnagyobbat tudott nekem javítani az első kötethez képest. Persze azt se utáltam, de nem igazán vett meg magának a románc, úgy éreztem, túl instant alakult, és mivel az adta a történet fő érzelmi gerincét, az egész valahogy sántikált nekem. De ez a kötet nagyon jól elmélyítette, komplexszé és érdekessé tette a két főszereplő kapcsolatát, miközben a világfelépítés terén hozzám vágott információk is abszolút lenyűgözőek voltak, tetszik, hogy nagyobb a térléptéke, mint az átlagos disztópiáknak és már a második részben ki meri mondani, hogy NINCS tökéletes társadalmi rendszer. Ráadásul ebben a könyvben olvastam az egyik számomra legmaradandóbb nyomot hagyó jelentet, ami érzelmileg felért egy gyomron rúgással.

7. Marissa Meyer – Cress
Ez a sorozat leginkább azzal tudott meglepni tavaly is, hogy milyen szívós kitartással bír stabilan jó lenni, sőt, kötetről kötetre fokozatosan emeli a színvonalat. Ebben a részben Cress személyében egy újabb imádnivaló főhőst köszönthetett Cinder világmegváltó kis csapata, miközben az eddigi tagok is egyre jobban a szívemhez nőttek, a humor király volt, az akció király volt, minden nagyon király volt, szeretem ezt a sorozatot.

6. Grecsó Krisztián - Mellettem elférsz
Bár kóstolgatom a kortárs szépirodalmat, nem nagyon találtam olyan művet belőle, ami igazán megfogott volna, egészen eddig a kötetig. Szerettem, ahogy mesélt, a családi történeteket, amikkel olyan könnyű volt párhuzamba állítani a saját családom történetét, és végül is a főhős énkeresését is, bár azt azért kevésbé. Azt meg főleg szerettem, hogy milyen sok gondolatot ébresztett bennem saját magammal kapcsolatban.

5. Silvana de Mari - Az utolsó tünde
Vicces vagy sem, de ez a middle-grade korosztályos meseregény lett a 2015-ös év high fantasy kampányának abszolút győztese. Igazából tökéletes felnőtteknek (is) való mese: egy végtelenül komplex és érdekes világ, kellő mértékig kidolgozott társadalmi problémákkal, egy maroknyi szerethető karakterrel, rengeteg érdekes ötlettel, és egy kellemesen izgalmas cselekménnyel. Gyerek fejjel biztos nem láttam volna ilyen mélyen bele a drámába és a könyv bölcsességébe, de így felnőtt fejjel is találtam benne bőséggel felfedeznivalót.

4. Lisa Genova - Megmaradt Alice-nek
Ehhez a regényhez kötöm a kilábalásomat az olvasási válságból, mivel a nehéz témája ellenére – egy ambíciózus nyelvészprofesszor hanyatlását mutatja be a könyv korai Alzheimer-kór következtében – meglepően gördülékeny és megragadó olvasmánnyá vált számomra. Nem csak a kognitív képességek elvesztésének általános tragédiája hatott fejbekólintóan, de az értelmiségi-tudóslét kapcsán megfogalmazott gondolatai is megérintettek. Bár ritkán sírok könyvön, de azt túlzás nélkül állíthatom, hogy Alice konferenciabeszédét olvasva igen komolyan eltörött a mécses.

3. Karen Thompson Walker - Csodák kora
Ez a könyv is ékes példája annak, hogy nem kell nagyon nagyra törni, hogy valami jó legyen. Bár a (poszt)apokaliptikus műfaj általában (főleg filmekben mondjuk) elég nagy volumenű történeteket dolgoz fel, ez a regény egy teljesen más megközelítési módot választ. Egy kislány szemszögén keresztül mesél el egy lassú változásokkal járó katasztrófát úgy, hogy nyilván a főszereplő figyelmének középpontjában az ő kis hétköznapi élete áll. Nekem nagyon szimpatikus volt, amit Walker kihozott ebből az egészből, maximálisan át tudtam élni a könyv szomorkás, mégis naiv hangulatát, és maradandó élmény is marad szerintem.

2. Neil Gaiman - Óceán az út végén
Ezt a könyvet még az egyetemi olvasókörre is beajánlottam, és szerencsére ott is megállta a helyét, a vájtfogú szépirodalom-szeretők is találtak benne valamit maguknak. Amellett, hogy minden benne van, amitől Gaiman jó, még sikerült ebben a könyvben becsempésznie egy extra jelentésréteget, ami baromi érdekessé és elgondolkodtatóvá teszi.

1. Jonathan Safran Foer - Rém hangosan és irtó közel
Nem tudom, pontosan miért, de ez a regény azóta, hogy augusztusban elolvastam, megingathatatlanul foglalta el a helyét a lista ezen pontján. Annyira fantasztikus a regény felépítése, ahogy érdekes vizuális megoldásokon és történeti párhuzamokon keresztül összeszövődik a két fő szál, Oskar és a nagyszülei története, és végül az egész egy ilyen nagy színes szőttes lesz, ami feledhetetlen módon mesél emberi sorsokról és a történelem tragédiáiról.

TOP5 legszebb borító:
1. Imaginary Girls
2. Nap nap után
3. Csodák kora
4. Cress
5. A marsi


TOP 3 legrosszabb könyv

2015 is egy egészen jó évnek bizonyult, nem volt túl sok könyv, amit ne kedveltem volna, viszont akadt pár versenyző akik kicsapták a biztosítékot, leginkább ők:

3. Kemény Zsófi - Nyílt láng használata
Szerintem ezt a kötetet hibás módon hívta életre az a vágy, hogy most már Zsófinak is –aki amúgy egészen potens slam poetryben és még talán arra is hajlok, hogy a YA regényét elolvassam – legyen egy. A versek jó kétharmada egyszerűen nem elég kiforrott még, érdemes lett volna pár évre eltenni őket a fiókba, vagy akár örökre is, ha nem akarnak javulni. Egyértelműen korai volt még ez a debütálás, és bár Zsófi emberként szimpatikus, költőként remélem, hogy még fog fejlődni.

2. Markus Zusak - A könyvtolvaj
Na jó, tudom, hogy ez a véleményem megosztó, mert sok, még amúgy olvasott ismerősöm szereti ezt a könyvet, de szerintem elborzasztóan, hányingert keltően hatásvadász és GICCSES. Aha, azt hinnéd, a Holokausztról nem lehet giccsesen írni, de ez a könyv úszik a felületes, már-már coelhói mélységeket karcoló életbölcsességekben meg a rózsaszín nyálban. Mert valahogy egyszerre próbál hajjdenagyon irodalmi is lenni meg azért egy cuki regény is egy kislányról meg azért néha, amikor eszébe jut, holokausztregény is, de csak próbál mindent, és többnyire kizárólag az izzadságszagot éreztem. Semmi igazi mélység nincs benne, ami méltatlan az ábrázolni kívánt hihetetlen tragédiákhoz.

1. Sarah J. Maas – Üvegtrón
Ez a könyv, hát ez a könyv, már gondolom érződött, hogy az előzőt is utáltam, de ez iránt meg egyenesen kénköves gyűlöletet érzek. Minden borzasztó YA és high fantasy-sablon benne van amit valaha utáltam, de nem dobja fel semmi egyedi ötlettel vagy gondolattal, élvezhető cselekménnyel, vagy akár háromnál több érdekes karakterrel. Nem, ő nem adja meg neked azt a kegyelmet, hogy a pofátlan fanserviceon kívül bármi módon is jó próbáljon meg lenni. És még ha el is nézném, hogy milyen irgalmatlanul rossz ez a könyv, azt akkor is nehezen tudnám megemészteni, hogy mindezt a vérfagylaló minőségtelenséget még 600 oldalon keresztül is műveli.


Egyéb díjak:

Legnagyobb pozitív csalódás: Prodigy. Bár elvoltam ez első kötettel is, nem számítottam rá, hogy a sorozat második részétől abszolút, feltétel nélkül és minden szempontból el fogom dobni az agyam.

Legnagyobb csalódás: Smaragdzöld. Ahhoz képest, hogy a sorozat korábbi részeit kedveltem, ez valami eszméletlenül felhúzott, ilyen rossz sorozat befejezést én még sosem olvastam.

Az év kedvenc komoly témája: mentális betegségek – azt hiszem, két éve is ez volt, de ez még mindig egy olyan téma, amivel nem tudok betelni. Legyen szó depresszióról, pszichopataságról, vagy korai demenciáról, egyszerűen lenyűgöz minden olyan kórság bemutatása, ami az emberi elmébe piszkál bele.

Az év kedvenc műfaja: High fantasy. Mint már említettem többször is, az év egyik célkitűzése volt, hogy több év hanyagolás után ez a műfaj is újra rendszeresen megjelenjen az olvasmányaim között. Bár vegyes eredményeket hozott az energiabefektetésem, összességében azért szerintem sikeresnek nevezhetem az akciót, találtam két sorozatot is, amiket biztosan nagy élvezettel fogok továbbolvasni.

Az év legjobb sorozata: Még mindig a The Lunar Chronicles. Menthetetlen vagyok, sajnálom. Ebben az évben két kötetet is letudtam, a harmadik részt, a Cresst, illetve a prequel regényt, a Fairestet.

Kedvenc női főszereplő: Hát, akárhogy is forgatom, a legemlékezetesebb nő, akinek a karaktere egyedül kitöltött egy egész regényt, az Alice volt a Megmaradt Alice-nek főhősnője. Egy független értelmiségi nő, aki Alzheimer-kór miatt elveszíti önmagát pont olyan fájdalmas narrátor, mint amit gondolhatsz elsőre, ugyanakkor végig nagyon pozitív maradt és törekedett az életét mindig a lehető legjobban élni. A dobogó második fokára Cress léphet fel, a The Lunar Chroniclesből, mert… annyira cuki és szerethető és bátor és álmodozó és jaj, imádtam a kis lelkét. Harmadik helyre pottyantanám Macet (Az Archívum), mert ő végre egy olyan YA főhős, aki tényleg kemény, nem csak állítja magáról.

Legrosszabb női főhős: Hmhm… már épp elkezdtem gondolkodni, hogy Tesst (Amíg élek) vagy Chloét (Imaginary Girls) utáltam-e jobban, mert mindkét regényt nagyrészt a főhős értékelhetetlen viselkedése rontotta el számomra, DE kis híján figyelmen kívül hagytam a nyilvánvalót. CELEANA SARDOTHIEN (Üvegtrón) olyan tipikus, nyafka YA-főhős, hogy az irritálóságáról ódákat tudnék zengeni, de az még külön hab a tortán, hogy közben megpróbálja lépten-nyomon lenyomni a torkomon, mekkora fasza, veszélyes bérgyilkos ő.

Kedvenc férfi főszereplő: Erős volt itt is a mezőny, és végül itt is egy tudós kerekedett felül a többi versenyzőn. Mark Watneyt választottam, mert hihetetlenül bírtam az elvetemült humorát, a pozitív hozzáállását a nehézségekhez és a találékonyságát. Második helyen Pat áll a Napos oldalból, aki szintén egy nagyon pozitív figura, tetszett az elszántsága, ahogy mindig felül akart kerekedni magán. Harmadik helyre Geralt került A vaják sorozatból, őt a műfaj főszereplőitől szokatlan megfontoltság és erkölcsi tartás tette számomra emlékezetessé.

Legrosszabb férfi főhős: Igazából olyan különösképpen egy férfi főszereplőt se gyűlöltem mint ahogy a lány mezőnyből többet is, így végül Greget választottam a Me and Earl and The Dying Girlből, mert tudom, hogy az egész regénynek az ő karaktere lenne a lényege, de engem idegesített inkább, mint szórakoztatott, rettenetesen infantilisnek és önzőnek találtam.

Kedvenc női mellékszereplő: Evanelle Franklin A csodálatos Waverley-kertből. Bírtam ezt a fantasztikusan excentrikus, mégis nagyon bölcs öreglányt.

Kedvenc férfi mellékszereplő: Amos Kane a Kane Chroniclesből. Ugyan Riordannek (meg azért valljuk be, sok másik ifjúsági írónak is) szokása sarokba állítani a felnőttkaraktereket, hogy a kölkedvények nyugodtan garázdálkodhassanak, de ő egy kivételesen érdekes és kidolgozott figura volt a regényben, remélem, a továbbiakban is az marad.

Az év legelvetemültebb gonosza: Kevin a Beszélnünk kell Kevinről címszereplője. Némileg mondjuk nem érzem helytállónak a „gonosz” kitételt, de tény, hogy a srác pszichopata, és már totyogós csecsemőnek is olyan, mint az Antikrisztuska, és akkor már tudod, hogy baj lesz, de még 400 oldalon és 10enpár éven át össze vagy zárva vele. Az, hogy ezzel együtt mégis vannak valamiféle érzelmei az anyja iránt, egyszerre szomorú és hátborzongató.


Az év kedvenc párosa:

1. Cress/Thorne (Cress): Kész, végem, ez volt az a páros, akiket még azelőtt shipeltem, hogy mindkét karaktert megismertük volna, és a saját regényükben pont jól volt kibontva a történetük, aranyos volt, ahogy kezdték szépen lassan megismerni egymást, lebontani a falakat, de még csak ártatlan, bimbódzó románcnak lehettünk szemtanúi.
2. Lou/Will (Mielőtt megismertelek): Nyilván, ha már ez elsősorban egy romantikus regényként van számon tartva, illik, hogy a középpontjában álló páros jó legyen. De Lou és Will nem csak hogy külön-külön is teljes egészet alkotó, szerethető karakterek voltak, együtt is egy nagyon szép példáját adták az önzetlen szeretetnek.
3. Benedek/Sanyi (Mellettem elférsz): Álljon ez a páros itt történelmi bizonyságul az első esetre, hogy egy meleg párosnak szurkoltam regényben.

(Mondjuk ezek közül mindegyik canon volt… nagyon kis konformista vagyok.)

Az év kedvenc nem-emberi szereplője: Na jó, itt picit csalok, mert azért humanoid lesz… bár a tavalyi választásom is az volt, na mindegy. Szóval Yorsh-ot választom, Az utolsó tünde főszereplőjét. Szerettem, hogy a könyv elején még kisgyerek, ezzel pedig egy olyan oldalát mutatta meg ennek a fantasyben már szinte lerágott csontnak számító fajnak, ami teljesen új volt, hiszen általában méltóságteljesnek és magasztosnak ábrázolják őket. Kamaszként sem keltett azonban csalódást: olyan szeretnivaló volt a jóságával, és azzal, hogy egy olyan világon is segíteni akar, ami egyáltalán nem fogadja be őt, sőt, tűzzel-vassal üldözi.

Az év kedvenc humoros könyve:  A marsi maradt meg leginkább olyan regényként, amit a humora miatt (is) szerettem.

Az év legjobb írója:  Grecsó Krisztián marad meg emlékezetes szereplőjének a 2015-ös évemnek, mivel elég széles spektrumban sikerült magam beleártani a munkásságába, ráadásul kétszer találkoztunk személyesen is.


Az év legrosszabb írója: Markus Zusak. A könyvtolvajért megérdemelne egy külön bugyrot a pokolban ami azoknak az íróknak van fenntartva, akik valamilyen fontos témáról nem kellő komolysággal írnak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése