Idézet


2014. augusztus 9., szombat

A regény, amiről nem tudok bejegyzést írni


Tamási Áron – Ábel a rengetegben

(Könyvkuckó)

Mint a roppant elmés cím mutatja, ez az a könyv, amiről magamtól nem beszélnék itt a blogon, mert semmi intelligens gondolatom nincs vele kapcsolatban. Hogy mégis kénytelen vagyok megpróbálni, arról a Könyvmoly Párbaj tehet. Úgyhogy hajrá, nézzük, mit tudok kiizzadni magamból!

A jól ismert ifjúsági regény főszereplője egy Ábel nevű székely fiú, akit szegény szülei kénytelenek kicsapni a Hargitára, hogy faőrként keressen némi pénzt. Ábel próbál minden fortélyt bevetve boldogulni, de hát jönnek sorban a sorscsapások a téltől kezdve a zsiványokon át, és a nehéz helyzeteket muszáj egyedül megoldania, ahogy tudja.

Szerintem ez az a könyv, amiről tényleg minden magyar fiatalnak van némi fogalma, mert ha nem is olvasta, de legalább a filmhez mindenképp volt szerencséje. Így jártam én is, megnéztem a (szerény vélemény szerint) rettenetesen unalmas klasszikus filmfeldolgozást többször is, mielőtt végül kezembe vettem a regényt. Talán ezzel tudom magyarázni, talán az amúgy kifejezetten lassú folyású cselekménnyel, de nem igazán sikerült elmerülnöm a történetben. Nem azt mondom, hogy rossz volt, mert nem volt az, de sosem izgultam, egyszer sem éreztem azt, hogy várnám, mikor vághatok újra bele. Egyszerűen csak... elfogyott, de úgy érzem, nem fog igazán mély nyomokat hagyni bennem.

Először az volt az élményem a könyvről, hogy olyan, mint egy lódítós székely népmese (ez utóbbi érzésemen dobott a hangoskönyvet felolvasó mesélő ízes tájszólása is). Ábel stílusa elbeszélőként nagyon kellemes és hangulatos, könnyed, sokszor igen humoros. A fiú könnyen megkedvelhető, szerettem benne jólelkű természetét, rafinált észjárását, ártatlan, de szabadszellemű hozzáállását a hithez és a vallási szabályokhoz. Kalandjai néha a hihetőség határát súrolják, de még éppen nem lépik át azokat.

Ugyanakkor, amikor épp túlságosan belefeledkeznék a kellemes, nevettető mesébe, mindig történik Ábellel valami, ami kizökkenti az olvasót. Hol veszteségek érik, hol becsapják, visszaélnek a bizalmával. Számomra már az is sokkoló volt, hogy egy ennyi idős fiút kitesznek az erdőbe egyedül. Tudom, hogy a nagyszüleink idejében teljesen normális volt még a gyerekmunka, de ez azért egészen felelősségteljes és nehéz feladat, én nem merném ráhagyni egy gyerekre. Örülök, hogy mi már nem ebben a világban élünk, hogy a gyerekeknek van lehetőségük gondtalanul játszani, cseperedni.

A könyv végén volt egy érzelmileg erős pillanat, de ezután sajnos a befejezést összecsapottnak éreztem, hiányérzetem támadt az utolsó oldal után. Szerintem egyszer az életben ezt minden magyar fiatalnak érdemes elolvasnia, de nem vagyok meggyőződve róla, hogy olyan kiemelkedően jó könyv. Talán fiatalabb koromban kellett volna olvasni, akkor jobban élveztem volna.


10/8 pont

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése