Idézet


2014. március 31., hétfő

Minden, amit az időről tudni akartál


Benyák Zoltán – Az idő bolondjai

(Könyvkuckó)

Tudni kell rólam, hogy az elmúlt években viszonylag kevés magyar szerzőtől olvastam a kötelezőkön kívül, és így nem igazán vagyok otthon a kortárs magyar irodalomban. Szeretnék ezen változtatni, de néha nehéz, mert a szórakoztató irodalomban megjelenő művek sokszor rettentően gagyinak tűnnek, a szépirodalom meg túlságosan elvontnak, ezért nehezen találom meg azokat a könyveket, amik tényleg érdekelnének. Így bukkant fel a világomban Benyák Zoltán, akinek a könyvei felkeltették az érdeklődésem, ráadásul a legutóbbi két regénye, az Ars Fatalis és Az idő bolondjai széles körben nagy pozitív visszhangot keltettek a neten is. Emiatt nagyon szerettem volna, ha megfelel a várakozásaimnak a regény, és végül is meg is tette, ámbár nem maradéktalanul, de így is egy korrekt és jó olvasmányélménynek találtam.

Szent Kron álmos, félig a múltban rekedt kis sziget a kontinens partjaitól nem messze, ahova nehezen, lassan, meg-megtántorodva érkezik mindenféle változás. Egy nap azonban titokzatos idegen száll le a kompról, akinek félelmetes a hatalma, és számos elintézetlen ügye van a szigeten. Munkálkodása következtében Szent Kronon szeptember tizenhetedikén, este hat órakor megáll az idő. A szigeten elharapózik a rémület és a káosz, a kitört zűrzavar kellős közepén pedig annak a néhány embernek, akitől a félelmetes szemű Idő akar valamit, rá kell jönnie, hogy mi végre van ez az egész, és mihez kell kezdeniük a végtelen nappal, mielőtt túl késő lesz.

„Ha adhatok egy jó tanácsot: vigyázz, mit teszel az életedben, mert minden pillanatból marad egy kép! Aztán meg nem szabadulsz tőlük. Isten eléd lógatja őket, bármerre is fordítod a fejed.”

Oké, oké, el kell ismernem, hogy Benyák Zoltán nagyon profi, ha nem tudnám, hogy tapasztalt íróval állok szemben, a regényén ez akkor is érződik. A stílusa kellemesen költői, nem túlírt, de nem is egyszerű, mint egy faék, és ezt a kifejező erejét arra használja, hogy egy fantasztikusan részletes, erős atmoszférájú világot varázsoljon elénk. Úgy éreztem, mintha én is ott járnám a sziget utcáit a szereplőkkel. És megvolt ez a „hát, ez olyan, mintha nem is magyar írta volna” – pillanatom, többször is. Ebben a könyvben Júliát leszámítva nincsenek belső, magyarkodós pillanatok, ami nem is hiányzik, hiszen több ennél a regény, valami egyetemes. Ez a tény és a fantasztikus minőség együtt abszolút méltóvá teszi a könyvet arra, hogy nemzetközi sikerre is vigye akár.

A történet három főszereplővel, három szálon fut. Tac Lachensky, a sziget öreg órásmestere egész életében próbálta felfedni az idő titkait, és amikor beállít hozzá a különös nő, végre esélyt kap, hogy válaszokat találjon. Manfred, a szigeten néhány éve élő titokzatos férfi inkább elkerülné az Idő szépséges istennőjét, de nem tudja lerázni a mindenre elszánt újságírónőt, aki le akarja leplezni: a férfi valójában örökéletű és már az őskor óta jár a földön. Mimi LaFarge pedig egy tizenhét éves lány, aki egy ritka genetikai betegség miatt egy hihetetlen sebességgel öregedő testbe szorult, és a világvége napjáig nem is remélhette, hogy elhagyja a házat és megpróbálhatja megvalósítani azt a három álmot, amit egész kurta életében dédelgetett.

„Azt mondják, az élet szürke, ezért mindenkinek kell valami őrület. Hát maga megtalálta, és köszönöm, hogy éppen én lehetek a maga őrülete.”

Sajnos számomra az egyik kevésbé erősen kivitelezett pont a regény cselekménye. A három szálból kettő egy-egy életút elmesélése, és sajnos egyik sem igazán fogott meg. Manfred szála esetében ennek a konkrét okát is tudom: nem először hallottam ezt a történetet. Készült ugyanis 2007-ben egy The Man from Earth (Az őslakó) című hollywoodi film, amit volt szerencsém látni, és az szinte pontról pontra ugyanez a sztori. Sajnálom, hogy ennyire hasonlított a kettő, mert emlékszem, amikor a filmet először láttam, teljesen lenyűgözött, és így tudom, hogy a könyv is tökéletesen elvarázsolt volna, ha az újdonság erejével hat. Tac visszaemlékezéseit eleinte élveztem, fiatal korában kifejezetten szimpatikusnak találtam, de mire felnőtt, olyan mértékben önmagába fordult és megkeseredett, hogy kínszenvedés volt minden sorát olvasni. Ezért vártam nagyon mindig az egyetlen cselekvő főszereplő, Mimi részeit, amik kifejezetten élvezetesek voltak, csak viszonylag ritkák. Illetve itt is van egy kis kifogásolni valóm: Mimi egyik nagy feladata az életében, hogy megtalálja az apját. És vajon ki az apja? Sose találtam volna ki, ha nem jövök rá az első pillanatban, amikor felvetődött kérdésként.

Viszont a mellékszereplők nagyon-nagyon erősek a regényben. Jó néhányszor eljátssza azt az író, hogy egy-egy fejezetnyi kis beékelt történetben felvázolja a sziget valamelyik lakójának a teljes hátterét, és, bevallom, nekem ezek az epizódok tetszettek a legjobban, nagyon érdekesnek meg hangulatosnak találtam őket, szívesen olvastam volna több ilyet is. Viszont amiatt egy kicsit morcos vagyok, hogy már megint egy olyan lelkészről kellett olvasnom, aki igen érdekes erkölcsi érzékkel rendelkezik. Tudom, hogy ez az olvasók nagy részének nem ügy, de én már komolyan vennék pár üveg bort annak az írónak, aki hajlandó olyan könyvbe is normális, hiteles pap figurát írni, ami amúgy nem szájbarágós vallási tanmese.

„Nem akkor válik az ember felnőtté, amikor pénzt keres, vagy ha megáll önállóan a lábán. Inkább akkor, mikor először meginog.”

És mégis, bár a konkrét cselekmény néha botladozik, és a karakterek se lesznek mindig a szívünk csücskei, maga a történet azért még így is nagyon érdekes. Különösen tetszett, hogy ilyen kvázi-posztapokaliptikus rémlátomást csinált abból az eleső ránézésre ártalmatlan, sőt, kívánatosnak tűnő eseményből, hogy megállt az idő. Mert az bizony veszélyes, elzárja a szigetet a külvilágtól, és szép lassan őrületbe kergeti az embereket is. A káosz, a zűrzavar, az anarchia nagyon jól le van festve a regény lapjain, ezt igazán értékeltem benne.

A molyon mágikus realizmust írtak műfajként, ami bizonyos szempontból jogos is, csak nekem néha hibádzott a realitás. Az említett évszámok alapján a regény nagyjából a jelenünkben játszódhat, ezt az összes többi információból viszont elég nehéz leszűrni. Ha viszont ez így van, akkor nincs olyan szöglete a nyugati világnak, ahol Mimi helyzete előállhatott volna, ugyanis Lafarge anyu nyakára jártak volna a gyermekvédelmisek, hogy miért tartja úgy ezt a szegény lányt, mint egy állatot. Ráadásul a progéria a valóságban nem egészen így néz ki, sajnos ez is rontott a realitásérzékemen, mint ahogy Julia betegsége is (ilyen fiatalon szinte semmi esélye erre a kórra). A mágikus kitétellel nem volt gond. :D

„Fiatalnak lenni annyit tesz, hogy hiszel az álmaidban, az erődben, a kitartásodban, ami elvisz azokig az álmokig. jobbá akarod tenni a világot, átformálni a magad képére. Ismerős szavak? Isten örökké fiatal.”

De igazából felesleges ezeken sokat rágódni, mert ez a könyv nem cselekmény-, még csak nem is karakter-, hanem gondolatközpontú. Minden szereplő élete egy-egy állásfoglalás a regény központi témájával, az idővel kapcsolatban, és végül ezekből fésülődik össze a mondanivaló. Tac képviseli az átlagos ember félelmét az elmúlástól és utálatát a folyton rohanó idővel szemben, csak épp ezerszeresére nagyítva. Az ő ellenpontja Manfred, aki elérte a sokak által áhított öröklétet, de évezredek alatt rá kell jönnie, hogy ennek az állapotnak vajmi kevés köze van a boldogsághoz. Talán Mimi képviseli a legegészségesebb hozzáállást a könyvben: elfogadja önnön halandóságát, és próbálja minél jobban kihasználni azt a kevés időt, ami megadatott neki.

Sokáig igen kényelmetlenül érintett a regény gondolatisága, mivel a főszereplők a lehető legszélsőségesebb nézőpontokat képviselték az idővel kapcsolatban, és alapvetően mindegyik taszított. Így a közepe felé fel is tettem a regénynek a kérdést: oké, felfogtam, az elmúlás és az öregedés szar, de örökké élni se jobb. Mégis, nem akarnál üzenni valami pozitívat is? De aztán a végére egész szépen összeáll a mondanivaló: az elmúlás és a halál rosszak, de szükséges velejárói az életnek, mert ez ad súlyt, keretet, támpontot a létezésünknek, önnön halandóságunk tudata ösztönöz arra, hogy törekedjünk dolgokra, hogy értékes életet éljünk. Akkor van csak okunk félni az idő múlásától, ha nem éljük megfelelően az életünket, ha nem törekszünk kihasználni a lehetőségeket (ahogy Tac tette).

Ez egy nagyon szép, atmoszférikus, ügyesen összerakott könyv, ami azonban néhány helyen monotonná válik, és úgy általában nem túl pozitív a hangulata. Minden kifogásom ellenére azért szerettem olvasni, és remélem, Benyák Zoltán még sok hasonlóan jó történettel örvendeztet meg bennünket.

Kinek ajánlom? Filozófiára és gondolati mélységekre vágyóknak.
Kinek nem ajánlom? Cselekményközpontú fantasy-rajongóknak.

Cselekmény, történetvezetés: 10/7
Stílus: 10/10*
Szereplők: 10/8
Érzelmek: 10/8
Összesen: 10/8

Egyéb (spoileres):
Borító(k): Szép a borító, főleg ez a steampunk-stílus tetszik benne. Csak a cím felirata tűnik élőben eléggé nem oda illőnek, mondjuk egy dobornyomott aranyszínűnek jobban örültem volna.
Kedvenc szereplők: (1) Lin (2) Idő (3) a liftes ember (4) Mimi (5) a fényképész
Kedvenc jelenetek: (1) az epizódok (2) Mimi a vak fiúval beszélget a mólón (3) Julia bemegy az órásboltba (4) a vége (5) Lin először ül le Manfreddal beszélgetni
Mélypont: Julia betegsége és az, hogy Tacnek ezt mennyire nem sikerült kezelnie

Kedvenc ötlet: amikor Mimi odaajándékozza plüsskutyáját az időnek :) olyan aranyos

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése