Idézet


2012. január 22., vasárnap

Az Olvasók Viadala –5. téma


    
 Ki vagy kik a kedvenc férfi és női szereplőd/ szereplőid, és miért ő/ ők? Jellemezd a karakterüket és a cselekményben betöltött szerepüket! (Akár átfogóan az egész trilógiában, akár kötetenként.)
Szerinted melyik szereplő ment át a legnagyobb jellemfejlődésen, és miért?



Nagyon sok szereplőt szerettem, de (főleg talán a történet jellege miatt) a férfiszereplőket sokkal erősebbnek találtam, mint a nőiket, ezért külön kell kezelnem a két nemet a  kérdésben.
Először a férfi szereplők TOP 5-ös listája:

1. Peeta
Nem nagy titok, hogy az összes szereplő közül leginkább tőle voltam hasra esve. :D Már a történet legelején nagyon szerettem benne, hogy olyan más volt, mint a legtöbb szereplő, érzékeny, gyengéd, gondoskodó. A humorát is nagyon értékeltem. Aztán ehhez jött még hozzá a művészi véna, meg a további jó tulajdonságai, például az embersége. Olyan tipikus tragikus hős-firgurának tűnt nekem, annyira kilógott a világából, hogy nagyon féltem egy negatív befejezéstől vele kapcsolatban, és végül is bizonyos szempontból igazam lett. Szerencsére a dolog jól sült el, mert ha viszontagságosan is, de sikerült összeszednie magát, és bebizonyította, hogy valójában mennyire erős. A Katniss iránt érzett szerelme reálisabb alapot kapott ezáltal, és szerintem az is jót tett neki, hogy kénytelen volt kimondani és megkérdezni azokat a dolgokat, amiket egyébként nem mert volna. Néha zavart a túlzott mártírkodása, de a legtöbb helyzetben ez indokolt volt, úgyhogy belefért.
http://alicecullen88.deviantart.com/art/THG-Finnick-and-Annie-184700838

2. Finnick
Másik nagy kedvencem, akit már akkor bírtam, amikor még megpróbált bunkónak tűnni. Szerintem Finnick a történet egyik legsokoldalúbb és legérdekesebb figurája, akár egy önálló regényt is lehetne építeni rá, annyira erős karakter. Először is ugye feltűnik a Kapitólium által ráerőszakolt szívtipró-szerepben, aztán szép lassan kiderül, hogy valójában jószívű ember, megbízható szövetséges, hűséges barát, odaadó társ, mindezt olyan múlttal a háta mögött, ami bárkit összetörhetett volna. Finnick mégsem adta fel, és még a gödör legmélyéről is próbálta segíteni Katnisst, majd végül is megint megtalálta magában az erőt ahhoz, hogy felvegye a Kapitólium ellen a harcot. Nagyon szerettem a barátságukat, ami bizonyos szempontból egy jó testvérkapcsolatra is emlékeztetett. Finnick ezenkívül szerintem egyfajta szerepmodell is volt a lány számára, hiszen sokszor nagyon hasonló problémákkal, érzésekkel kellett szembenézniük, és ő végül is megmutatta, hogy a dolgok jóra fordulhatnak minden viszontagság ellenére. A kapcsolata Annie-vel egyszerűen bűbájos volt, nagyon sajnálom, hogy csak ilyen rövid ideig lehettek boldogok együtt.

3. Haymitch
Haymitch számtalan rossz tulajdonsággal rendelkezik, ennek ellenére számomra nagyon szerethető szereplőnek bizonyult. A történet elején igazi gag-karakternek tűnt (olyan figura, amire az író komolyabb sztoriban a poénokat építi), aztán a történet előrehaladásával megmutatta, hogy sokkal több ennél. Mindig kiállt a gyerekek mellett, és a végére egyfajta apafigurává is vált talán a számukra, annak ellenére, hogy határozottan nehéz ember. Viszont ő legalább mindig törődött velük, és nekem nagyon úgy jött le a harmadik részből, hogy szerette is őket. :)

4. Cinna
Szerintem Cinnát nagyon nehéz nem szeretni. :) Ő volt az első, aki bebizonyította, hogy a kapitóliumiak elborult társaságában is akadnak értelmes emberek, és nagyon bátor dolog volt tőle, ahogy lázadt, mindig a maximumot nyújtotta, amivel Katnisst tudta támogatni, akkor is, amikor tudta, hogy a saját életével játszik.

5. Boggs
Bár viszonylag keveset szerepelt, mégis nagyon megkedveltem, szépen kibontakozott a jelleme a harmadik könyv végére. Ő talán még inkább apafigura lehetett volna Katnissnek, csak ugye nem maradt ideje rá. Ennek ellenére nagyon szeretetreméltó embernek sikerült megismernem.

+1. Kökörcsin
Csak hogy Gale lássa, hogy még a macskát is jobban szerettem nála. XD Viccet félretéve, szerintem Kökörcsin nagyon feldobta a történetet, imádtam, ahogy Katnissel utálták egymást, a végére azonban mégis rákényszerültek valamiféle szövetségre. :)
 
És akkor a lányok:
1. Johanna
Finnick párja női oldalon szerepkör szempontjából. Nagyon elüt a könyv összes többi női karakterétől, igazi vagány csaj, őrült is egy kicsit, de valahol pont ebben áll a varázsa. A harmadik részben az is világossá válik, mennyire törékeny és esendő, de remélem, hogy az élet majd kárpótolja azért a sok szörnyűségért, amit el kellett szenvednie.

2. Ruta
Jaj, hát ő pont annyira szeretnivalóra sikerült, amennyire kellett, hogy a halála megfelelően szörnyű legyen. :( Abszolút megértem, Katniss miért nem tudta túltenni magát rajta. Szerintem az olvasóknak sem sikerült.

3. Katniss
Nem voltam érte oda éppenséggel, ha a fiúkkal együtt nézem, nem fért volna be az első ötbe. Viszonyunk enyhén szólva is ambivalensnek tekinthető, néha nagyon utáltam őt, ezt majd a következő témában kifejtem. Azt viszont el kell ismernem, hogy nagyon egyedi főszereplő, érdekes volt az ő szemszögéből követni az eseményeket.

http://mary-chan.deviantart.com/art/Watching-the-Games-275236586
4. Effie
Olyan ártatlan módon bolond egy nőszemély, imádnivalóan butuska és sekélyes. :) Mégis, a maga módján rengeteget tett Katnissért meg Peetáért, és ezt tisztelem benne.

5. Prim
Őt igazából csak a harmadik kötetre szerettem meg, tetszett az az okos, érzékeny fiatal nő, akivé felcseperedett, előtte olyan semmilyen volt a számomra. Végül mégis sajnáltam nagyon. :(

Ha a jellemfejlődést kell néznem, a legtöbb karakter nem sok ilyet mutatott, inkább arról volt szó több esetben, hogy Katniss első ránézésre levont valamilyen következtetést az illetőről, amit aztán a tettei alapján kénytelen volt átírni. Így például Finnick, Boggs, illetve Johanna megítélése sokat változott a történet során, noha ők maguk nem sokat alakultak.
Aki tényleg fejlődött, az szerintem maga Katniss volt. Alapvetően persze ugyanaz maradt, mint a történet elején, de sokat érett, tanult a történet során. Rá kellett jönnie, hogy nem játszhatja örökké a magányos farkas szerepét, hogy igenis szüksége van társakra, és azt is megtapasztalta, hogy a döntései igen komoly hatással vannak mások életére (vagy halálára…). Szerintem sikerült felnőnie a történtek hatására, a Viadalok előtt nem tudta volna meghozni ugyanazokat a felelősségteljes döntéseket, amiket a harmadik kötet végére sikerült.
A másik karakter, aki sokat alakult, Prim volt. Ő a szemünk láttára esetlen, gyámoltalan kislányból erős, független nővé változott. Nagyon tetszett, ahogy a harmadik kötetben támogatta a nővérét, illetve ahogy készült az orvoslás kitanulásával a jövőjére, arra, hogy majd segíteni tudjon másokon. Halála nem csak a családjának volt nagy veszteség.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése