Idézet


2011. április 19., kedd

Rejtő Jenő: Piszkos Fred, a kapitány

(Könyvkuckó)

– Uram, a késemért jöttem!
– Hol hagyta?
– Valami matrózban.
– Milyen kés volt?
– Acél. Keskeny penge, kissé hajlott. Nem látta?
– Várjunk… Csak lassan, kérem… Milyen volt a nyele?
– Kagyló.
– Hány részből?
– Egy darabból készült.
– Akkor nincs baj. Megvan a kés!
– Hol?
– A hátamban.”

Gondolom, mindenkinek ismerős ez az idézet. A második listás könyvemből való, a magyar kaland- és bűnügyi regények nagyágyújának, Rejtő Jenőnek (P. Howard) egyik leghíresebb munkájából.

Mivel az egyik osztálytársamnak fél napig magyaráztam a két név kapcsolatát, ezért először is leszögezném: Rejtő teljesen magyar író, és egyébként ez is csak egy álneve volt, igazából Reich Jenőnek hívták. Ha valakit érdekel, akkor fiatalon bejárta a fél világot (innen eredhet, hogy bármilyen helyszínt hitelesen tud ábrázolni), bohózatokat, kabarékat, operetteket és regényeket is írt, főleg kávéházakban dolgozott, altató és kávé hathatós segítsége mellett. Ez az életmód hamar felőrölte az egészségét, ráadásul 1942-ben zsidó származása miatt elhurcolták a kórházból, és Ukrajnába deportálták. Hamarosan meg is halt ott.

Művei sokáig meg sem jelenhettek, a hatvanas évek óta azonban népszerűsége töretlenül ível fölfelé. Sokféle feldolgozást megértek a könyvei, többek között hangoskönyvek, képregények, filmfeldolgozások, színdarabok ihletőivé váltak regényei. Írásainak jellemzői a sajátos, fanyar humor, a bölcselkedő, kissé filozofikus poénok, a beszélő nevekkel ellátott visszatérő szereplők, a filmszerű vágási megoldások, és a gyors, lendületes történetvezetés.


A Piszkos Fred, a kapitány (egyik) főszereplője Fülig Jimmy, aki a fönt idézett beszélgetés folytatásaként kerül egy luxushajóra, ahol egyszerre két állast kell ellátnia: ő játssza Josét, a spanyol pincért, és Wilkins Hutchinst, az amerikai fűtőt. Korán fölkelti egy titokzatos fiatalember szimpátiáját, akiről útközben kiderül: ő a Boldogság szigetek ifjú uralkodója. Néhány gyilkossággal, kísértetjárással, és egy tömeghisztériába torkolló áljárvánnyal később a herceg különös kéréssel áll elő: cseréljenek szerepet! Míg Jimmy eljátssza az uralkodót, ő elvegyül a nép körében Szingapúrban, aztán még időben visszacsinálják a dolgot. Csakhogy tudtukon kívül mindketten egy jókora összeesküvés részei, így miközben St. Antonio főherceg elveszik a szingapúri alvilágban, őfelsége I. Fülig Jimmy kénytelen mindent megtenni, hogy megóvja „kollégája” trónját. A címszereplő, Piszkos Fred is minduntalan felbukkan, az iránta táplált közutálatot kihasználva rendszeresen kimenti az ifjú herceget a bajból. A nagy kérdés az, hogy vajon miért teszi ezt egy olyan ember, akit mindenki gyűlöl, és ő sem szeret senkit?

Én Rejtő könyveit akkorra szoktam tartogatni, amikor kicsit elegem van a komoly irodalomból, mert ezek a regények mindig magukhoz láncolnak, leköti a figyelmem az izgalmas történet, és a remek stílus, és bizony néha majd’ lefordulok a székről/ágyról a poénoktól. Ebben a kötetben sem csalódtam, sőt, talán én is osztani tudom azt az elképzelést, hogy ez a legjobb munkája mind közül. Ötletes, szellemes, izgalmas, ráadásul van benne pár nagyon érdekes szereplő, akiknek a jellemét remekül ábrázolja. Többet nagyon nem mondanék, beszéljenek inkább magukért a kötetből vett idézetek:

– Én is attól félek. Akar dolgozni?
– Nem.
– Miért?
– Elvesztettem a meggyőződésemet.
– És ez mitől jön?
– Tavaly Nápolyban loptam egy kockás felöltőt, és azóta úgy érzem, hogy úrnak születtem. Elhatároztam, hogy többé nem dolgozom.
– Azelőtt dolgozott?
– Nem. De hiányzott az elhatározás.”

„ Örökös vigyora nemegyszer tévedésbe ejtette azokat, akik kissé könnyelműen, a külsejük után ítélik meg embertársaikat, és ezért a vigyorgó Jimmyt felületesen kezelték, vagy kicsúfolták.
Az ilyen emberek, felépülésük után, sokat gondolkodtak a látszat megtévesztő benyomásairól, és elhatározták, hogy a jövőben senkiről sem vonnak le következtetéseket alapos tájékozódás híján.”

– A feje fáj?
– Igen.
– Dohányzik?
– Inkább innék valamit.
– Nem kínáltam!
– Elég baj, mert dohányzom.
– Járt Afrikában?
– Két éve.
– Szülei élnek?
– Az anyám.
– Az apja mibe halt meg?
– Búcsúba. Heveny lövöldözés meg minden ilyesmi.
– Iszik?
– Most, hogy meghalt, nem hiszem.”

– Mindig arra kell vigyázni, hogy maga üsse az elsőt, felség. Ez nagyon fontos.
– A katonaiskola szerint is az a harcoló fél van előnyben, aki magához ragadja a kezdeményezést.
– És egy söröskancsót vagy széklábat. Aztán durr bele!
– Az mi?
– Olyasmi, mint a suhi, csak később gyógyul, és a sérült munkabírását erősen csökkenti… Mindig gyorsnak lenni!
– Napóleon szerint is a gyorsaság fél siker.
– Tüskés Vaneknek is ez a véleménye. Úgy mondja, hogy az nevet utoljára, aki először üt.”

– Ez velem is volt – mondtam közbe neki –, de engem két szigetről tiltottak ki.
– Azok melyek?
– Anglia és Dél-Amerika. De a többi szigeteket látogathatom.
– Igen?
– Igen, csak nem sűrűn. Korlátoltan partraszállhatok.”

„– Felséged átutazóban van? – kérdezte társalogva az igazi Trebitsch. ­– Rokonai élnek a külvárosban?
– Ellopták az országomat.
– Mik történnek?! És jelentette a rendőrségen? A talált tárgyak osztályára kell menni.”

„A herceg újabban gyanúsan népies tüneteket észlelt magán. Például hirtelen haragú lett, és ilyenkor ütni szeretett volna.”

„ Van itt egy 8-adik Hendrik, asz mindég a hóhérnál tartott válópert. Igaszán elvesztették érte a fejüket a nők.”

„ … És mielőtt még Vöröskarom felelhetett volna, gyorsan átkarolta és megcsókolta.
De alaposan.
Anna Alvarez vagy két másodpercig tűrte, tehetetlenségből, vagy másért, ki tudja? Azután teljes erejével eltaszította a herceget.
– Kalóz! Briganti!... Ez példátlan, amit merészelt! Példátlan!
– A házastársak közötti gyengédség megnyilvánulása korunkban elég ritka eset, de mégsem példátlan.”

Cselekmény, történetvezetés: 10/9
Stílus: 10/9
Szereplők: 10/10
Érzelmek: 10/8 (azért némi romantika előfordul, meg miegymás)
Összesen: 10/9

Enyhén spoileres infók:

Borítók: Hát, a régiek meg az újak se valami nagy számok, talán még a képregény-változatét találták el a legjobban.

Kedvenc szereplők: (1) a herceg (2) Fülig Jimmy (3) Piszkos Fred (4) Nagy Bivaly (5) Vöröskarom (vagy Anna… kinek hogy tetszik)

Kedvenc jelenetek: (1) Anna elájul a palotában (2) Jimmy nyakába zuhan egy hulla (3) a herceg a tengerbe veti magát (4) Jimmy meghozza a tanácskozás alatti cipőtilalom törvényét (5) Piszkos Fred kizsarolja Jimmyből minden pénzét

Kedvenc ötlet: Jimmy naplói, a saját kis szedett-vedett helyesírásával :D

12 megjegyzés:

  1. Sokáig tartott, amikor annak idején rávettem magam az elolvasására, de nem bántam meg. :D Főleg a vége tetszett, de az áljárvány is nagyon bejött, meg a többi is, talán a közepe felé untam kicsit, akkor inkább Jimmy uralkodását olvasgattam. Amit még szeretek tőle, az a vesztegzár a ? hotelben és fú, van még egy, annak nem tudom a címét, de arról szól, hogy egy orvos és két testvére a dzsungelben ragadnak. Nagyon ajánlom. :) natty

    VálaszTörlés
  2. Nekem is ez volt a kedvencem. ^^ Az az idézet az elején... Tipikusan az, amit 1 mondat után tud az ember, honnan van. XD
    Már nagyon rég nem olvastam Rejtőt (egy időben én a fantasyirodalomban éltem ki, ha elég volt a szépirodalom, mostanság meg koreai sorozatokban, amint láthatod;), de máig úgy emlékszem rá vissza, mint a legigényesebb és minőségibb ponyvaíróra. Megérdemli a hírnevét. :)

    VálaszTörlés
  3. Natty: Nekem a Vesztegzár a Grand hotelban volt az első tőle, miután láttam a belőle készült darabot, muszáj volt elolvasni. :D A másodikat viszont, amire utalsz, nem tudom hova tenni, de majd kiderítem, melyik könyve ez. Én olvastam még tőle Az elveszett cirkálót (az is Piszkos Fred-könyv), Az elátkozott partot, A három testőr Afrikábant, illetve A szőke ciklont... mindegyik nagyon jó. Ezen kívül vagy háromszor nekiugrottam A tizennégy karátos autónak, de sosem jutottam tovább a harmincadik oldalnál. ^^; Egyszer megpróbálom megint.

    Kaen: Ez nem jelenti azt, hogy én nem olvasok pl. fantasyt, mert olvasok, de néha kell olyan könyv is, amin konkrétan nevetni tudok. :) Egyébként attól még, hogy ponyva, tényleg nagyon igényes, én sokszor megfigyelem, milyen ügyesen játszik a nyelvi eszközökkel, és hogy milyen találó társadalomkritikákat tud megfogalmazni egy-egy mondatban. :) Én is már régen olvastam tőle, ezért került a listára.

    VálaszTörlés
  4. A szőke ciklont én is olvastam, tetszett. :) De Rejtő ponyvaíró lenne? Különös, erre sosem gondoltam, még az irodalom tételben sem volt benne /nálnuk ő volt a tétel Agatha Christie-n kívül/.

    VálaszTörlés
  5. Hááááát, szégyellem, de nekem Rejtő mindezidáig kimaradt... Talán nem abban a korban találkoztam vele, amikor fogékony rá az ember. Különben, a Csontbrigáddal és a Tizennégy karátos autóval próbálkoztam, de egyiket sem sikerült végigolvasni. Talán majd egyszer.

    VálaszTörlés
  6. Nahát, nekem is a A 14 karátos autóba tört bele a bicskám. XD
    Szerintem fantasyn is lehet nevetni, ld Terry Pratchett vagy időnként Gaiman. :) És pláne a közös könyvük..

    natty: pont mindig azt mondogatta a magyartanárom, hogy Rejtő és Agatha Christie a kedvenc ponyvaírói. :) Szerintem egyértelműen azok mindketten, bár nekem is szokott problémám lenni a határvonal meghúzásával.. de ez önmagában nem értékítélet, szóval nem azt értem én se alatta, hogy ettől rosszabb könyveket írnának. :) Inkább csak más a céljuk.

    VálaszTörlés
  7. "A pénc az egyetlen jó, amiből nem árt a sok" Fülig Jimmy, kelt mint itt szanfransziszkóban uralkodásunk elmúltával magamkezűleg"
    Idei első könyvem volt :D

    VálaszTörlés
  8. Natty: Rejtő, mint érettségi tétel? Az valami lenne! :D Nálunk fakultatívan mindig Csokonai vagy Berzsenyi van (mert azoknak van helyi vonatkozása... :P).

    angicsek: Rejtőre minden korban fogékony az ember... legalábbis a bizonyos személyiségűek. Viszont te szerencsétlen módon pont a két legnehezebben emészthető könyvet pécézted ki magadnak. Próbálkozz meg azokkal a kötetekkel, amikről itt beszéltünk!

    Kaen: Eddig még egyik szerzőtől sem olvastam, de Terry már erősen rajta van a listán. :) Egyébként hajdanában danában minden piacon árult könyvet ponyvának hívtak. Ezek között is rengeteg értékes alkotás található.

    OKata: Erős kezdés, gratulálok hozzá! XD Nekem is nagyon tetszettek Fülig Jimmy naplói.

    VálaszTörlés
  9. Én eddig Rejtőtől a Láthatatlan légiót olvastam, ami nagyon tetszett. De a polcon több könyv is van tőle és olvasásra várnak. :D

    Nálunk volt Rejtő érettségi tétel. (3 éve) Az irodalom hátterületei és azon belül a krimi volt a téma. És több írót és címet megadott a tanár, hogy abból válasszunk. Ebben benne volt Rejtőtől a Csontbrigád, Poetól a Morgue utcai kettős gyilkosság, Agatha Christie-től a Tíz kicsi néger... a többire nem emlékszem. :D Én a Tíz kicsi négert választottam.

    Kaen: az én magyar tanárom is oda volt Rejtőért :D Agatha Christie-ért is, de tőle válogatott mi jó mi nem, míg Rejtőnél azt mondta a Rejtő összes fantasztikus :D

    VálaszTörlés
  10. Azta, irigyellek titeket. XD Ez egy tök jó tétel. Jó fej magyartanáraitok vannak, halljátok-e! Az enyém Ady- és József Attila-fanatikus. :D

    VálaszTörlés
  11. Nekünk idén pont Rejtő Jenő: Piszkos Fred, a kapitány az egyik magyar érettségi tételünk :) Érdekes könyv volt számomra, remélem lesz időm és alkalmam még tőle könyvet olvasni a jövőben :)

    VálaszTörlés
  12. De jó nektek! :D Érdemes amúgy Rejtőt olvasni, kikapcsolódásnak ideális.

    VálaszTörlés